Als leidinggevende wordt er steeds meer van je gevraagd; grotere en platte organisatieverbanden, veel focus op efficiency en effectiviteit. En steeds omvangrijker takenpakket. En dan ook nog zorgen dat je medewerkers zich ontwikkelen. Zodat ze verder groeien in je organisatie. Of zodat ze elders een baan kunnen vinden als er geen toekomst is binnen de organisatie, om wat voor reden dan ook. Je bent niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je medewerkers. In mijn visie wel medeverantwoordelijk, bijvoorbeeld door regelmatig gesprekken te voeren over prestaties, ontwikkeling en ambitie.
Meestal zal dat prima gaan en kom je samen met me medewerker verder. Soms kan het echter lastig zijn, bijvoorbeeld omdat je geen “klik” hebt met een medewerker. Of omdat je merkt dat een medewerker (doorgaans met goede redenen) geen behoefte heeft om het achterste van zijn tong te laten zien. Of omdat er eens wat extra tijd en aandacht nodig is, waarover je niet beschikt.
Als externe en onafhankelijke coach voer ik de coaching gesprekken met je medewerker graag. Vooraf kunnen we desgewenst in een driegesprek een aantal doelen stellen om aan te werken. Noodzakelijk is dat niet. Wel noodzakelijk is het dat de medewerker bereid is om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor zijn ontwikkeling.
Overigens kan ik ook jou als leidinggevende coachen. Bijvoorbeeld om een betere balans te vinden in je werk, om beter om te gaan met werkdruk, om sterke punten te versterken en om te sparren over je ontwikkeling. Aan de top is het eenzaam, maar in het middenmanagement vaak ook, met druk die van twee kanten in de organisatie op je af komt. Dat is althans mijn ervaring bij het coachen van deze doelgroep.